Przed spowiedzią

Medytacja Słowa
Syn Boży przyszedł, aby pojednać człowieka z Bogiem i złożył ofiarę z samego siebie jako cenę konieczną do odkupienia. Dlatego mówi: "Nie przyszedłem powołać sprawiedliwych, ale grzeszników, aby się nawrócili" (por. Mt 9,13; Mk 2,17). To jest istota Wcielenia. Prawda najbardziej pocieszająca: racja naszej nadziei.

Szczęśliwy ten, kto rozumie misję Jezusa Chrystusa. Szczęśliwy, kto potrafi przyjąć Jego miłosierdzie, zanim wpadnie w ręce sprawiedliwości. Szczęśliwy ten, kto jak Piotr, nawracając się, zyskuje miłość do tak dobrego Serca. Cóż stałoby się z ludźmi, jeżeli nie miałoby miejsca tak wspaniałe odkupienie? Cieszę się, że mogę na wieki wysławiać Boże Miłosierdzie. Cieszę się, że tam w górze wszyscy będą mogli poznać tę wyjątkowość i niemal upór miłosierdzia w poszukiwaniu grzeszników, w przyjmowaniu skruszonych, w przebaczaniu mi nie siedem, lecz siedemdziesiąt siedem razy.

Rachunek sumienia
Jak przyjmuję sakrament pokuty? Modlę się? Zastanawiam się nad sobą? Budzę w sobie żal? Robię postanowienia? Szczerze wyznaję grzechy/ Odprawiam pokutę?

Postanowienie
Dobrze przeżyję spowiedź

Modlitwa
Proszę Cię, Panie, wysłuchaj moją modlitwę i przebacz moje winy. Uznaję siebie samego za grzesznika, udziel mi swojego pokoju i przebaczenia. Panie, dotknięty moimi grzechami, Ty przebaczasz każdemu, kto żałuje. Przyjmij łaskawie modlitwy błagającego Cię ludu i oddal od niego kary, na które sobie zasłużył.

Akt żalu
Boże mój, z całego serca żałuję za wszystkie moje grzechy i wyrzekam się ich, ponieważ grzesząc, nie tylko zasłużyłem na kary sprawiedliwie przez Ciebie ustanowione, ale szczególnie dlatego żałuję, że obraziłem Ciebie, najwyższe dobro i jedynie godnego, aby być ponad wszystko kochanym. Dlatego z całą mocą przyrzekam, z pomocą łaski Twojej, już więcej nie grzeszyć i na przyszłość unikać bliskich okazji do grzechu. Miłosierny Panie, przebacz mi.

w: Ks. Cyprian Kostrzewa SSP, Błogosławiony Jakuba Alberione, Edycja Świętego Pawła, Częstochowa 2016.