6. Jedność kontemplacyjno-czynna
Powołując do istnienia Pobożne Uczennice Boskiego Mistrza, ks. Alberione tworzy Zgromadzenie życia zakonnego, w którym „życie kontemplacyjne idzie w parze z życiem czynnym” - z akcentem na kontemplację. Osoby przychodzące do Zgromadzenia pragną iść za Chrystusem, by dojść do Boga Ojca. Dlatego, według Założyciela, modlitwa i apostolstwo jest zadaniem każdej siostry znajdującej się we wspólnocie Pobożnych Uczennic. Oznacza to całkowite poddanie się woli Bożej, zawsze i wszędzie „pracą dla nieba”.
Według Alberione, modlitwa i apostolstwo są dwoma sposobami wyrażania przez siostry stosunku do Boga - jedynej miłości. Dlatego podkreśla, że „połączenie życia kontemplacyjnego z życiem czynnym jest bardziej doskonale”. W takim życiu wyraża się troska nie tylko o zbawienie własne, ale i innych ludzi, o budowanie Mistycznego Ciała Chrystusa.
Aby zewnętrzne działanie - apostolstwo wypływało z kontemplacji, życie Pobożnych Uczennic, zdaniem Alberione, musi być wypełnione modlitwą, ponieważ tak postępował ich Mistrz. Stąd apel: „Jeśli macie być Pobożnymi Uczennicami, to studiujcie, jak On postępował i odtwarzajcie Go”. Założyciel podkreśla, że Jezus modlił się przez całe swoje życie, zarówno w życiu ukrytym - razem z Maryją i Józefem - jak i w życiu publicznym. „Jego modlitwa była coraz bardziej wzniosła” - uważa Założyciel - gdyż On „wzrastał w mądrości, w latach i w łasce” (Łk 2,52). Dlatego podobnie postępuje Pobożna Uczennica. Modlitwa jest wydatną pomocą w jej postępie duchowym. Zdaniem Alberione, „najbardziej żywotna i skuteczna jest modlitwa eucharystyczno-liturgiczna”. Siostry przez taką modlitwę pozwalają działać w duszy Panu Bogu, wchodzą w „intymny stosunek z Jezusem” i osiągają prawdziwą świętość. Skutkiem tego mogą więcej usłyszeć i zrozumieć, co mówi do nich Pan Jezus, a to prowadzi do kontemplacji. Założyciel pragnie, by Pobożne Uczennice Boskiego Mistrza rozumiały, że „o ile mniej słów z ludźmi, o tyle więcej z Bogiem (...), o tyle więcej zjednoczenia wewnętrznego z Przenajświętszą Trójcą”.
Dlatego zaleca życie kontemplacją. Jednocześnie podkreśla, że aby siostra była Pobożną Uczennicą, jej życie nie może być ograniczone kontemplacją, ale musi iść w parze z działaniem. Twierdzi, że modlitwa kontemplacyjna i spełnianie apostolstwa jest wypełnianiem na ziemi obowiązku wyznaczonego Zgromadzeniu Pobożnych Uczennic Boskiego Mistrza. Tym bardziej, że pragnąc „odtwarzać” postępowanie Pana Jezusa, Uczennice powinny pamiętać, że ich Mistrz pracował, żyjąc wśród ludzi na ziemi i nadal kontynuuje swoją pracę.
Ks. Alberione przypomina, iż Ewangelia sugeruje, że w życiu ukrytym Jezus pracował jako cieśla (por. Mk 6,3). W życiu publicznym pracował dla dobra ludzi: chodził i nauczał. Męka i śmierć były też pracą dla zbawienia świata. Modlitwa i działanie Pana Jezusa przenikały się. „Obecnie kontynuuje Swą pracę w Tabernakulum, gdzie bezustannie udziela się duszom, gdzie ustawicznie wstawia się za nami do Ojca, gdzie ponawia swą krzyżową Ofiarę w czasie Mszy Świętej”. Dlatego, według myśli Założyciela, Pobożna Uczennica Boskiego Mistrza ma się przede wszystkim modlić i apostołować, to znaczy dawać świadectwo wynikające właśnie z kontemplacji. Przez swoją modlitwę ma zasilać apostolstwo pozostałych zgromadzeń Rodziny Świętego Pawia, które w przeciwieństwie do Pobożnych Uczennic bardziej zajmują się pracą apostolską niż życiem kontemplacyjnym.
Alberione dowodzi, że połączenie życia kontemplacyjnego z czynnym jest bardziej odpowiednie dla człowieka, ponieważ angażuje trzy władze: umysł, wolę i uczucia w sprawy Boże. W kontemplacji dochodzi do głosu świadomość Bożej bliskości i miłości, majestatu i tajemnicy, jaką stanowi Bóg dla rozumu ludzkiego. Stąd narasta potrzeba adoracji i głębszego zjednoczenia z Bogiem, co przymusza do życia zgodnego z wiarą. Dlatego czyny Pobożnej Uczennicy powinny mieć źródło w kontemplacji. Innymi słowy, aby naśladowanie Jezusa Mistrza było kompletne - zaznacza ks. Alberione - siostry muszą podejmować apostolstwo bliskie modlitwy, wynikające z niej: apostolstwo eucharystyczne, posługi kapłanom i liturgiczne. „My powinnyśmy całe należeć do Jezusa Boskiego Mistrza, dlatego nie zatrzymujemy się na jednej części (...)”. To jest ich podstawowe zadanie do spełnienia w Rodzinie Paulińskiej. Odwołując się do Ewangelii o odwiedzinach Pana Jezusa w domu Marty i Marii (por. Łk 10,38-42), ukazuje, że Maria wybrała życie wewnętrzne, jak określił sam Pan Jezus - „lepszą cząstkę”. Pobożne Uczennice, podobnie jak Maria, mają troszczyć się przede wszystkim o sprawy duszy, a w swym działaniu oddawać się tylko temu, co konieczne, czyli apostolstwu.
Założyciel uważa, że Pobożna Uczennica przyjmuje od Jezusa Mistrza prawdy (kontemplacją) i przekazuje je innym (apostolstwo), okazując miłość zarówno Bogu, jak i ludziom. Z tego przekonania płynie zachęta: „Bądźcie duszami modlącymi się, duszami o doskonałym życiu kontemplacyjnym” (naśladującymi Maryję). Ks. Alberione jest też przekonany, że życie kontemplacyjno-apostolskie prowadzone przez Uczennice, czyli podążanie za głosem Jezusa Boskiego Mistrza, w ciągu kilku lat (6-7), doprowadzi siostry do głębokiego, stałego zjednoczenia z Bogiem i „że nic i nikt nie zdoła was zaniepokoić, wpłynąć na was, wywyższyć was czy zgubić”. Wyjaśnia, że taki styl życia wyzwala w duszy pokłady wiary i zaufania, co z kolei przyczynia się do nabywania umiejętności i odczytywania, uznawania Bożej mądrości, miłości i dobroci, a to uzdalnia siostrę, by odpowiedziała miłością, której miarą jest pełnienie woli Boga. Ks. Alberione stwierdza, że wtedy sam Jezus Boski Mistrz nauczy Uczennice „swoich dróg, napełni radością z powołania - i życzy: „Niech żyje w was pełnia Jego mocy!”.
Dlatego, według Założyciela, taka forma kontemplacyjno-czynna jest doskonalsza niż inne. Nie wybiera się jednego działania Chrystusa do naśladowania. Jezus jest Mistrzem modlitwy, jest też Mistrzem apostolstwa (pracy, działania). Natomiast ścisła współpraca z Jezusem w Eucharystii ma pomagać innym zgromadzeniom w apostolstwie środków masowego przekazu. Założyciel byt człowiekiem modlitwy, kontemplacji, adoracji Eucharystii. Z przeżycia doświadczenia bliskości Boga i Jego niewyczerpanej miłości zrodził się pomysł założenia Rodziny Paulińskiej, w jej ramach Zgromadzenia Pobożnych Uczennic Boskiego Mistrza, które głównie oddawałoby się kontemplacji dla dobra innych, w tym także dla dobra całego Kościoła, dla dobra Królestwa Bożego.
Źródło: S. Regina Czajkowska PDDM, Duchowość zakonna Uczennic Boskiego Mistrza w pismach księdza Jakuba Alberione Założyciela Rodziny Paulińskiej, Bydgoszcz 2012.
Komentarze
Prześlij komentarz